, , ,

Jak walczyć z prokrastynacją?


Tysiące pomysłów, ambitnych planów, jasno wyznaczonych zadań i celów, a efekt? Taki sam jak zwykle - "zrobię to jutro". Słomiany zapał dopada każdego. Początkowo rwiemy się do nowego zadania, którego wykonanie z biegem czasu odkładamy na później.

Prokrastynacja zwana również syndromem studenta to tendencja do ciągłego odwlekania wykonania pewnych czynności na później - mimo możliwości jej realizacji. Prokrastynatorzy, bo tak należy nazywać takie osoby, mają nie tylko problemy z planowaniem i gospodarowaniem czasu, ale również nie potrafią zrealizować zadań w wyznaczonym terminie. Okazuje się, że taki często powtarzający się stan uznaje się za pewnego rodzaju zaburzenie psychiczne. Z drugiej jednak strony zdaje się to być idealną wymówką, dla osób leniwych z natury bądź tych pozbawionych motywacji do działania.

Prokrastynacja - przyczyny

Ciężko jednoznacznie określić przyczyny syndromu studenta - chociaż najczęściej pojawiającą się jest duży stopień skomplikowania zadania oraz strach przed porażką lub obniżeniem własnej wartości. Mając świadomość, że nie posiadamy odpowiednich kompetencji niezbędnych do wykonania danego zadania nie podejmujemy się jego realizacji ani z entuzjazmem ani z wystarczającą motywacją. Im mniejsze szanse na sukces, tym dłużej zwlekamy z "zakasaniem rękawów do roboty". Mimo, że odkładanie rzeczy na później
w niczym nie pomoże, to taki stan może chwilowo (złudnie) poprawić nasze samopoczucie.

Przyczyną prokrastynacji może być także lęk przed osiągnięciem sukcesu, a dokładniej po jego skutkach np. awans, a co za tym idzie większa odpowiedzialność i ilość zadań, którym nie będziemy w stanie sprostać. Również brak natychmiastowo widocznych efektów naszej pracy lub jej mała atrakcyjność może spowodować odwlekanie wykonania w czasie i skupienie się na ciekawszym zadaniu. Przepracowanie i nadmierne planowanie także może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. 

Według badaczy z Uniwersytetu Kolorado w Boulder przyczyn prokrastynacji należy dopatrywać się także w genach i genetycznie uwarunkowanej impulsywności. Osoby odznaczające się tą cechą charakteru nie potrafią wystarczająco długo skupiać się na zadaniu i łatwo się rozpraszają, co skutkuje odłożeniem pracy na później. Mogę śmiało przyznać, że skądś to znam... A Wy?


Jak walczyć z prokrastynacją?

Mimo, że jak wcześniej wspomniałam zwlekanie z wykonaniem zadań to pewnego rodzaju zaburzenie psychiczne, nie oznacza to jednak, że nie można z nim walczyć. Sposobów jest wiele - wystarczy je dopasować do własnego przypadku i starać się nie zniechęcać się po pierwszej porażce.Oczywiście można skorzystać z terapii psychologicznej, która powinna pomóc nam na sam przód zlokalizować przyczynę takiego stanu rzeczy, a następnie podsunąć nam pomysły do walki z przypadłością. Ja jednak radziłabym spróbować:

  1. PODZIELIĆ ZADANIE NA POMNIEJSZE ETAPY i wykonywać je po kolei tzw. małymi kroczkami - przecież nie od razu Rzym zbudowano, prawda? Istotne jest by etapy (pomniejsze cele) były konkretne, realne i o umiarkowanym stopniu trudności - tak by nie zniechęcić się do dalszego działania.

  2. ROZPLANOWAĆ ZADANIE WRAZ Z "DEADLINE'AMI"- Wyznaczenie ram czasowych jest szczególnie istotne, gdy naszym głównym problemem jest niedotrzymywanie terminów. Mając świadomość, że istnieje z góry określony czas na wykonanie zadania dużo ciężej będzie nam na odkładanie jego realizacji w nieskończoność.

  3. ZADBAĆ O OTOCZENIE PRACY tak by nie rozpraszać się np. niepotrzebnymi karteczkami leżącymi na naszym biurku i nie odwracać uwagi od obecnie wykonywanego zadania. W takim przypadku należałoby również wyłączyć (a przynajmniej wyciszyć) telefon i odłożyć go gdzieś dalej tak, by nie "korciło" nas sprawdzenie co tam na Facebook'u piszczy.

  4. KONCENTROWAĆ SIĘ NA ROZPOCZĘCIU PRACY, a nie na jej zakończeniu. Nieraz tak bardzo przejmujemy się zakończeniem zadania (co nas skutecznie zniechęca do pracy), że odkładamy w nieskończoność jego rozpoczęcie. 

  5. NAGRODZIĆ SIĘ za dobrze wykonane zadanie w terminie. Wykorzystanie nagrody jako narzędzia mającego na celu wzmacnianie pożądanych zachowań pomaga w istocie osiągnąć wysoki poziom motywacji. Należy jednak pamiętać o różnorodności nagród - dlatego też dobrze jest stworzyć swój własny system nagradzania, który będzie nas nieustannie motywował do działania.

  6. ROBIĆ SOBIE PRZERWY - odpoczynek od pracy jest również bardzo istotny szczególnie wtedy, gdy wykonywane zadanie jest dosyć złożone i czasochłonne. Przerwy powinny być nie dłuższe niż 10 minut i występować nie częściej niż raz na godzinę. Warto wtedy wyjść na balkon - na świeże powietrze, porozciągać się i pić dużo wody.

Oczywiście to tylko kilka z przykładowych sposobów na walkę z prokrastynacją. Można również wspomóc się dodatkowo różnego typu aplikacjami, które blokują nam dostęp do serwisów społecznościowych
w określonym czasie lub też pomagają stworzyć i kontrolować listę zadań do wykonania. Osobiście jednak uważam, że zaprezentowane powyżej sposoby są wystarczające - przynajmniej w moim przypadku. Należy pamiętać, że podczas walki z tzw. syndromem studenta najważniejsza jest samodyscyplina oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu motywacji.


* * *

Ciekawa jestem jakie są Wasze sposoby na walkę z prokrastynacja. :)



0 komentarze :

Prześlij komentarz